درحال بارگذاری...

کنه گرد‌آلود خرما

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

کنه گرد‌آلود خرما


کنه گرد‌آلود خرما

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


کنه گرد‌آلود خرما (کنه تارعنکبوتی خرما، کنه آرد‌آلود خرما) به درختان خرما خسارت قابل توجهی وارد می‌کند. در تمام مناطق خرما‌خیز جنوب فعالیت داشته و روی انواع واریته‌های مختلف خرما زندگی می‌کند. از شیره سلولی برگچه‌های جوان و میوه‌ها تغذیه کرده، باعث تغییر رنگ برگ و میوه می‌شود. برگ‌ها به رنگ خاکستری مایل به زرد یا سفید درآمده و پوشیده از تارهای فراوان می‌شود که با جذب گرد و خاک باعث بروز حالت گردآلودگی در درخت خرما می‌شود. میوه‌های آلوده چروکیده شده و شکاف بر می‌دارند، به این ترتیب این قبیل میوه‌ها آب خود را از دست می‌دهند. پوست میوه نیز سخت و خشک می‌شود، میوه‌ها اغلب قبل از رسیدن می‌ریزند و گاهی مواد قندی و یا شیره از آنها خارج می‌شود. در صورت شدت آلودگی به کنه گرد‌آلود خرما، خوشه‌های آلوده نیز ظاهر غبارآلود به خود گرفته و میوه‌های خرما به رنگ قرمز تیره در می‌آیند و ریزش میوه اتفاق می‌افتد.

کنه گرد‌آلود خرما در نخلستان‌های متروک و در کنار نخل‌های ضعیف که در شرایط آب و هوایی نامساعد به ویژه کمبود آب هستند، خسارت بیشتری وارد می‌کند.خوشه‌های خرما در مواقع طغیانی کنه گرد‌آلود خرما پوشیده از غبار و تارهای عنکبوتی ناشی از فعالیت کنه می‌شود.

مشخصات

کنه گردآلود خرما بالغ به رنگ سفیدکدر و مایل به زرد، شکل آن بیضوی که در انتهای شکم قدری باریک شده و شکل مثلثی پیدا می‌کند. کنه ۱۰ تا ۱۲ نسل در سال دارد، تمام سال را روی درختان خرما و گیاهان میزبان فعالیت می‌کند.

زیست شناسی

کنه گردآلود خرما زمستان را لای لیف و حصیر درختان خرما می‌گذراند. در فصول مناسب در قسمت تاج درخت و قاعده برگچه‌های خرما زندگی نموده و سپس روی میوه‌های نارس ظاهر می‌گردد. میزان فعالیت کنه در ارتباط با درجه حرارت محیط بوده، به طوریکه با افزایش درجه حرارت، محیط فعالیت و تراکم جمعیت آن نیز افزایش می‌یابد. در شرایط مساعد بهار و تابستان تخم‌ریزی می‌کند و بیشترین تراکم آن در جنوب در ماه‌های تیر و مرداد که خرما خارک می‌شود، اتفاق می‌افتد.

روشهای کنترل

کنترل زراعی: مبارزه با علف‌های هرز بویژه مرغ، آبیاری به موقع نخلستان، هرس به موقع برگ‌ها، دمبرگ‌ها و حذف لیف اطراف تنه، تقویت درختان با کود‌های شیمیایی، میانه کاری با سورگوم و یونجه در کاهش خسارت آفت کنه اهمیت زیادی دارد.

کنترل بیولوژیک: کنه گرد‌آلود خرما دارای دشمنان طبیعی فراوانی است. در شرایط طبیعی منطقه کفشدوزک کنه خوار جمعیت قابل توجهی دارد. برای حفاظت و حمایت از دشمنان طبیعی باید  با انتخاب زمان مناسب سمپاشی و کاربرد سموم انتخابی از اثر عوامل طبیعی کنترل کننده کنه‌ها بهره گرفت.

کنترل شیمیایی: در صورت حفظ تعادل زیستی موجود در نخلستان‌ها، انتخاب زمان مناسب سمپاشی و تعیین نوع سم مناسب، می‌توان از دشمنان طبیعی به سهولت برای حفظ و نگهداری تراکم جمعیت کنه در سطح قابل تحمل استفاده کرد. بهترین زمان سمپاشی در مناطق جنوبی کشور حدوداً اول خرداد ماه است. با استفاده از "پهپاد کشاورزی سیرنگ"در کمترین زمان و با بالاترین سرعت این کار را انجام دهید


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


کنه تار عنکبوتی خرما کنه ارد‌الود خرما نخل خرما سیرنگ پهپاد کشاورزی

این مطالب را هم بخوانید!

عنوان: انواع پهپادها: زیرمجموع...

آیا می‌دانستید از پهپاد برای سمپاشی، محلول پاشی، کود پاشی میتوان استفاده کرد؟ آیا می‌دانستید پهپاد کشاورزی برای آبیاری دقیق، نظارت مزرعه، و افزایش بهره‌وری کشاورزی استفاده می‌شود. پهپاد‌های کشاورزی ابزارهای هوشمندی هستند که به کشاورزان کمک می‌کنند. این دستگاه‌ها میتوانند اطلاعاتی از مزرعه جمع‌آوری...

ادامه مطلب »

چه کسانی به سمت پهپاد کشاورزی...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

ارتباط بین تکنولوژی‌های پهپاده...

در چند سال اخیر، استفاده از پهپادها به منظور انجام وظایف مختلف در بسیاری از صنایع و بخصوص شهرها، به عنوان یک تکنولوژی رو به رشد شناخته شده است. پهپادها علاوه بر استفاده در عملیات نظامی و جاسوسی، قابلیت‌های بسیاری مانند شناسایی و پایش مناطق مختلف را نیز دارا می‌باشند. همچنین، مدیریت شبکه‌های آبرسانی...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116